Tip Word: scheidingslijn voetnoten aanpassen in Word 2007

2 07 2008

Er is mij recent met enige schroom de vraag gesteld hoe je in Word 2007 de scheidingslijn kunt aanpassen die standaard gebruikt wordt bij voetnoten. Nou, de schroom hoeft helemaal niet, moet ik eerlijk bekennen: moeilijk is het niet, maar transparant is echt wel iets anders. Dit is hoe je best te werk gaat.

  • Ik ga er ervan uit dat je het document in Afdrukweergave bekijkt zoals op deze afbeelding.

  • Wijzig de weergave: onderaan selecteert u de Conceptweergave.

  • In het menu Verwijzingen klik je op Tekst weergeven.

  • Je word naar de voetnootruimte gebracht, waar dankzij de conceptweergave een uitklaplijst te zien krijgt met een aantal aantal opties; deze lijst krijg je overigens niet bij de afdrukweergave. Selecteer in de uitklaplijst Voetnootscheidingsteken.

  • Je krijgt het standaard scheidingsteken te zien.

  • Om de scheidingslijn aan te passen is het best dat je van nul begint. Selecteer daarom de huidige scheidingslijn en druk op de delete-toets. Dit geeft je een blank canvas.

  • Nu heb je verschillende mogelijkheden.
    • Wil je een lijn over de volledige breedte van de pagina, klik dan in de groep Alinea op de Randen & arceringsknop en kies ofwel de preset Bovenrand, of open het dialoogscherm Randen en Arcering via Randen en arcering helemaal onderaan het menuutje. Maak uw eigen lijn aan: hierbij zul je waarschijnlijk vooral de dikte en/of kleur aanpassen.

  • Wil je dat je scheidingslijn niet over de volledige pagina strekt en heb je liever controle over de lengte ervan, dan nog dien je op dezelfde knop Randen & Arcering te klikken. Alleen kies je nu voor de voorstelling Horizontale lijn. Dit voegt een lijnobject in en die kun je naar hartelust herschalen, centreren en dergelijke meer. Op de tweede afbeelding hieronder heb ik bij wijze van voorbeeld de scheidingslijn heel wat korter gemaakt en bovendien gecentreerd op de pagina.


  • Selecteer opnieuw de afdrukweergave om te controleren of alles inderdaad naar je keuze is aangepast.


Acties

Information

16 responses

19 06 2009
Annick De Waele

Beste,
Dank voor de tip, prima uitgelegd, maar ik blijf nog 1 probleem hebben : ik zou willen dat de lijn aan het begin van de lijn start, maar ik vind nergens een mogelijkheid om het beginknopje te verschuiven naar links.
Misschien staat het zo ergtens standaard ingevoerd, maar mijn hoofdtekst start gewoon op 0.
Kan iemand me helpen ?Alvast bedankt

23 06 2009
peter

danku zeer!

uren aan verspild om dit te vinden…apen van microsoft!

14 02 2010
Lucius

Dat is inderdaad nodeloos ingewikkeld. Bedankt voor je uitleg.

4 07 2010
john

…en als ik de lijn helemaal wil verwijderen, kan dat ook?
Alvast bedankt!

11 08 2010
gbonamie

Ja hoor, dat is geen enkel probleem. Hieronder vind je een link naar een filmpje dat toont hoe je die lijn verwijdert. Succes!

http://screencast.com/t/OGNlYTM5ZjIt

14 12 2010
projectgroep 16

BEDANKT!!!!!!!!! GENIAAAL! We zijn helemaal blij nu !

28 12 2011
HUgo

Danku wel dit heeft mij echt heel goed geholpen!!

10 02 2012
Marcia

Beste heer/mevrouw,

Hartelijk dank voor deze tip. Ik was al lange tijd opzoek naar een oplossing.

14 06 2012
mulatsag

dankdankdank! dit leverde me al enige tijd frustratie op!

1 03 2013
Marmo

HELD!!!!!
Bij mij ging mijn scheidingslijn veeel te ver naar boven op de pagina. Nu weet ik hoe ik het op moet lossen. Dank hiervoor!

5 11 2013
Sven

Held, dank hiervoor!!

1 04 2014
MI

Mijn voetnoot is blijkbaar te groot want er springt steeds een deel naar de volgende blz. Enig idee hoe ik alles toch op de juiste pagina kan houden? Alvast bedankt!

7 05 2014
gbonamie

Ga naar de stijl die gebruikt wordt voor je voetnoottekst -in een Nederlandstalige Office is dat “Voetnoottekst”. Klik op het uitklappijltje en kies aanpassen. In het nieuwe scherm selecteer je in het menu Opmaak links onderaan kies je Paragraaf; in het nieuwe venster dat wordt geopend kies je in het tweede tabblad voor regels bijeen houden. Zie http://screencast.com/t/FXfbfgXzT Veel succes!

2 05 2014
Veronika

Dank!

De lijn links laten beginnen doe je met de alinea uitlijningsknoppen. Wat mij nog niet lukt is de kleur/dikte ed aan te passen…

7 05 2014
gbonamie

@Veronika Ga eens in de conceptweergave naar het voetnootscheidingsteken, selecteer daar dan de hele lijn en via het startmenu kun je gewoon via de instellingen voor lettertype de grootte, kleur en dat soort zaken aanpassen.

23 02 2016
Willem

Ik heb een hele tijd zelf gezocht voordat ik de oplossing op deze pagina las. Bedankt!!!

Plaats een reactie