Voicethread: commentaar nodig?

1 03 2009

Laat ik er nog snel een berichtje over Voicethread tegenaan smijten. Ik heb mij de laatste paar maanden de onhebbelijke gewoonte aangemeten om alles wat ik internetgewijs interessant vind in open tabbladen te laten staan. Gevolg: momenteel zit ik met 5 Firefox-vensters die elk zo’n 30 tabbladen open hebben over van alles en nog wat. Da’s niet alleen een hele kakafonie als ik Firefox opstart (minstens 20 youtubefilmpjes of andere tutorialvideo’s die tegelijk beginnen spelen), het duurt ook een eeuwigheid tegen dat alles ingelezen is. Affijn, anderen vinden deze eerste “lente”-dagen het uitgelezen ogenblik om hun huis op de kuisen -ik ga beginnen met mijn browser. Het huis volgt nog wel. Hoop ik.

Voicethread: een multi-comment systeem

Voicethread: een multi-comment systeem

Wat is nu precies die Voicethread? Wel, het komt er eigenlijk op neer dat je eerst een online media album aanmaakt voor je filmpjes, foto’s, afbeeldingen, presentaties en dergelijke meer. Tot zover niets nieuws onder de zon -het aantal sharingsites is tegenwoordig niet meer bij te houden. Wat Voicethread interessant maakt is dat het systeem een zeer uitgebreide commentaarmodule heeft ingebouwd: bezoekers, studenten, familie, vrienden en vijanden van Studio Brussel kunnen allemaal commentaar geven -met de webcam, via gewone tekst of met de pda/telefoon. Dat zorgt ervoor dat je geen 20 tekstvakken onderaan je powerpoint meer hebt -elke gebruiker krijgt een aangezicht, een stem. Het maakt het alleszins aangenamer om de commentaren te bekijken/beluisteren. De voicethreads kunnen jammer genoeg niet geëmbed worden in WordPressblogs, maar op de afbeelding hieronder zie je hoe het systeem marcheert (of klik op deze Voicethread). Bovenaan de linkerkolom staat de eigenaar van het brondocument, eronder & in de rechterkolom staan alle commentaren -de ene gebruikt de webcam, anderen de tekst-module.

Alle comments snel bij de hand

Alle comments snel bij de hand

Het stopt echter niet bij simpelweg commentaar geven: wanneer iemand commentaar aan het toevoegen is, kan hij/zij namelijk ook gebruik maken van de annotatietool, zodat je met pijltjes en cirkeltjes je commentaar kunt onderstrepen of verduidelijken. Bekijk het filmpje nog eens en klik op de 4de comment (Kimberly Ray) om een idee te krijgen van het systeem. Geef toe, het is eens iets anders.

Acties

Information

Geef een reactie

