Color Scheme Designer: kleurschema’s

17 02 2009

Het is intussen al een tijdje geleden sinds ik hier laatst iets heb gepost -je weet hoe dat gaat: examens verbeteren, feedback geven, naar Cercle gaan.  Een mens zou er zowaar zijn blog bij vergeten -wat ik onlangs zag op het net, kan ik moeilijk voor mezelf houden -vééééél te handig! Color Scheme Designer is de naam, aangenaam.

Kleurencombo’s, het zal voor mij altijd wel een groot mysterie blijven. Ik weet dat er hoofdkleuren zijn en ook zoiets als complementaire kleuren en verder weet ik ook dat er in het menselijk oog kegels enneu… staafjes zijn. En synapsen of zoiets. Whatever. Ik hoef niet veel verder te gaan om duidelijk te maken dat het kiezen van mooi bij elkaar passende kleuren voor mij een ware calvarietocht is die mij op de meest ongelegen momenten overvalt -voor de kleerkast ’s morgens, in Brugse behangpapierwinkeltjes, maar vooral wanneer ik aan het photoshoppen of After Effects’en ben.  In het verleden heb ik al iets geschreven over Kuler -onlangs heb ik Color Scheme Designer aan mijn bookmarks toegevoegd.

Overzichtelijk & functioneel -meer moet dat niet zijn.

Overzichtelijk & functioneel -meer moet dat niet zijn.

Het startscherm zit vrij simpel in elkaar: links heb je een kleurwieleken, erboven heb je een aantal kleurcombinatieschema’s (monochromatisch, complementair, triad, tetrad, analoog & analoog geaccentueerd). Aan de rechterkant zie je integraal previews: bovenaan de kleuren volgens het schema dat je hebt gekozen en eronder krijg je een voorbeeld te zien hoe tekst in verschillende kleuren combineert met de gekozen kleuren.

Laat ons beginnen bij de linkerkant: de basiskleur kies je door ofwel de hue numeriek in te voeren  (in graden, HEX-code of RGB-waarden) ofwel te dubbelklikken op een kleur in het kleurwiel zelf. Naargelang het combinatieschema dat je links boven hebt gekozen krijg je 1 tot 4 bolletjes (1 voor monochromatisch, 2 voor complementair, enz.) in je kleurwiel te zien die je naar eigen inzicht en goeddunken kunt verslepen. Bij mono & complemtair heeft dat natuurlijk weinig zin, omdat je de gekozen basiskleur meteen ook verandert, maar van zodra je 2 secundaire kleuren hebt (bij triad, bijv.) kun je naargelang je voorkeur voor dichte harmonieën of exuberant flashy kleurtjes de tonaliteit van die twee secundaire kleuren dichter bij dan wel verder af instellen.

presets -altijd handig!

presets -altijd handig!

Links onderaan heb je naast het Hue-tabblad nog de mogelijkheid om een ruw gekozen schema naar eigen smaak en inzicht aan te passen. Ofwel doe je dat manueel via de saturation/brightness & contrast-diagrammen, ofwel kies je meteen één van de vele presets die in het uitklapmenu beschikbaar zijn. Heb je liever een licht pastel-variant van je kleurschema? Of liever meteen alles in hoog contrast? Het leven kan gemakkelijk zijn.

Het derde tabblad onderaan, ten slotten, biedt je een overzicht van alle hex-codes die in je kleurschema voorkomen.

colorschemedesigner3

De preview van Color Schemer is zeer degelijk uitgebouwd: als je wil kun je tekst laten weergeven om te zien hoe goed die leesbaar is op de verschillende kleuren van je schema. Als dat nog niet genoeg is kun je ook lichte en donkere voorbeelden opvragen -zo weet je meteen of de gekozen combo het gewenste effect heeft of niet.

een voorbeeldsite in lichte kleuren

een voorbeeldsite in lichte kleuren

Om het af te ronden wat huiswerk:

Acties

Information

One response

23 02 2009
dash

handige van Kuler kun je ACE swatches maken en delen die kun je zo importeren in illustrator en photoshop dat mis ik hier; heb je wel eens van colourlovers gehoord trouwens?? 🙂

Geef een reactie

