Maak zelf slimme bladwijzers in Firefox 3

25 09 2008

Een van de geestige dingetjes binnen Firefox 3 is dat je vanaf nu ook snel en extreem gemakkelijk slimme bladwijzers, ofte smart bookmarks kunt aanmaken. Ik moet kleur bekennen: ik vond het bij Google’s Chrome wel best aangenaam dat ik bij het opstarten een overzicht krijg van de sites die ik het meest heb bezocht, en vroeg me af of dat ook in Firefox mogelijk was. Stom, ik weet het: natúúrlijk is het in Firefox mogelijk. Laat ik gewoon even het voorbeeld uitwerken dat hierboven vermeld werd en je zult al snel doorhebben hoe eenvoudig het is om smart bookmarks aan te maken. Er zal ongetwijfeld wel ergens een extension uitkomen die dit allemaal automatisch doet voor je -als die niet al bestaat-, maar kom, het is zodanig gemakkelijk dat je hier al gauw mee zult spelen.

  • In Firefox ga je via Bladwijzer > Bladwijzers organiseren naar de bladwijzer manager (ctrl-shift-B)
Eventjes het bladwijzerbeheer openen

Eventjes het bladwijzerbeheer openen

  • Maak een nieuwe bladwijzer aan
nieuw bladwijzertje aanmaken

nieuw bladwijzertje aanmaken

  • … en vul de velden in zoals aangegeven op de afbeelding hieronder.
Vul de gepaste locatie in

Vul de gepaste locatie in

  • Walla! Het resultaat ziet er in dit geval als volgt uit. Tussen haakjes: Portsmouth is niet My club. Iedereen weet dat ManU de enigste deftige ploeg is in de Premier League.
Mijn tien meest bezochte sites

Mijn tien meest bezochte sites

Om de inspiratie een beetje aan te wakkeren heb je hier alvast een paar andere voorbeelden:

Top tien van meest recent toegevoegde bladwijzers:
place:queryType=1&sort=12&maxResults=10

Top 15 Meest bezochte bladwijzers:
place:queryType=1&sort=8&maxResults=15

top 10 van meest bezochte sites met “Cercle” in:
place:queryType=0&sort=8&maxResults=10&terms=Cercle

Top 5 van de meest bezochte sites op het domein bbc.co.uk:
place:queryType=0&sort=8&maxResults=5&domain=bbc.co.uk

Wil je nog meer, neem dan hier een kijkje. Veel succes!

Acties

Information

Geef een reactie

