Haal meer uit Outlook met Xobni

18 07 2008

Ik stond overlaatst in een of andere supermarkt te bladeren in een of ander computerboekje en om een of andere reden viel mijn oog op een kort artikeltje over een add-in voor Outlook –Xobni, heette het ding. Jezus, dacht ik toen, wie noemt zijn product nu in godsnaam Xobni? Maar toen zag ik in onze kar een pakje Tuna fish liggen, en meteen werd het me duidelijk dat ergernissen relatief zijn. Niets is slechter dan tonijn, dat weet het kleinste kind. Nu, achter dergelijke stomme namen van het genre Xobni schuilt meestal ook een al even stom systeem -in dit geval is het nu echt niet zo moeilijk. Maar kom, ik ben deze post niet beginnen schrijven om te kakken op Xobni, want ten eerste ben ik er té gecharmeerd door; ten tweede moet ik momenteel niet kakken, nee dankuwel.

Het Xobnipaneel in Outlook

Het Xobnipaneel in Outlook

Laat me misschien meteen ter zake komen: Xobni is is dus een add-in (momenteel nog in beta) voor Outlook 2003 & 2007 (onder XP of Vista) -en wat voor eentje! Nadat de add-in is geïnstalleerd -fluitje van een cent- worden je mails eventjes geïndexeerd, en dat kan afhankelijk van de hoeveelheid wel een tijdje duren, zeker als er een IMAP bij zit. Maar als alles na de rug is, krijg je in je Outlook een bijkomend paneel te zien waar je eerst en vooral een zoekbox hebt. Die is in de woorden van de makers Lightning fast -ik moet het allemaal nog eens uittesten om te weten of dat inderdaad zo is, maar voorlopig wil ik hen alvast het voordeel van de twijfel geven; Outlook 2007 is inderdaad een redelijk traag beest, over Outlook 2003 zwijg ik wijselijk. Verder worden in het Xobnipaneel ook allerlei gegevens verzameld over de afzender van de mail die bijvoorbeeld net aan het lezen bent. Zo zijn er …

  • … statistiekjes die het mailverkeer tussen jou en de afzender weergeven (hoeveelheid, op welk tijdstip van de dag, etc.);
  • … het netwerk van de afzender. In die zin giet Xobni alvast een soort social community-sausje over Outlook. Als je dat wil kan Xobni trouwens ook informatie binnenhalen vanop LinkedIn -en wie weet, in de toekomst misschien ook vanop andere sites.
  • … een overzichtje in conversatievorm van de recente mailcorrespondentie met de afzender.
  • … een overzichtje van de recent uitgewisselde bestanden met de gebruiker in kwestie.

Daarnaast kun je ook een hele zak bijkomende statistieken opvragen, teveel om op te noemen eigenlijk (wie antwoordt gemiddeld het snelst op mijn mails? Wat is mijn gemiddelde antwoord-tijd?, etc.). ’t lijkt wel geestig allemaal -ik zal wel gewaar worden als ik terug uit verlof ben of het ook effectief nuttig is
en iets oplevert van tijdwinst. Volgens de makers heeft Bill Gates zelve zich hier lovend over uitgelaten, maar ja, misschien is die mens gewoon content dat hij op pensioen kan.

Acties

Information

Geef een reactie

