Jing: PrntScrn pwnd

21 04 2008

Vergeet de PrintScreentoets op je klavier -ik heb de mijne al uit al mijn toetsenborden gesnokt, kwestie van wat reservestukken te hebben voor het geval onze katten met een paar scrabbleblokjes aan de haal gaan. We hebben wel niet eens een Scrabble, maar kom… Feit is: als onze katten er vandoor gaan met zo’n Scrabbleblokje, dan mag je ’t wel vergeten. De oudste van de twee, tevens ruim de dikste, is sowieso al hors catégorie, maar de kleinste -Otto (jaja, gevonden onder de motorkap van mijn lieve Peugeot)-, nee, die is onmogelijk bij de houden. Vlamt door drie kamers in twee seconden, plafond inbegrepen. Dus… mócht ik ooit een Scrabble hebben, en móchten mijn katten een zekere voorliefde voor de letteren blijken te hebben, awel, dan zullen die printscreentoetsen zeker nog van pas komen. Sinds Jing liggen ze er immers toch maar bestoft bij.

Iedereen heeft wel eens een paar screenshots nodig, toch? Windows zelf biedt middels wijlen de printscreentoets een paar mogelijkheden: printscreen om het volledige scherm op te nemen en alt-printscreen om een afbeelding van het huidige venster te maken, maar daar stopt het dan ook bij. Sommige programma’s bieden wat meer oplossingen –Irfanview, bijvoorbeeld- maar wat mij betreft kan geen tippen aan het gebruiksgemak van Jing. Wat is er dan zo speciaal aan? Wel, laat uw bretellen wat vieren en ga eens op uw gemak gaan zitten.

Jing

Bovenaan je scherm installeert Jing een soort metablob met drie kleinere metablobs -zelf zeggen ze er zon tegen, maar dat vind ik er wat over. Akkoord, ’t is geel en het is inderdaad ook rond, maar zon? Soit. De eerste kleine metablob, die aan de linkerkant stelt je in staat screenshots en zowaar ook screencasts te nemen -niet enkel afbeeldingen dus, maar ook filmpjes (in Flash). Metablob 2 tovert je klembord te voorschijn; metablob 3 dient voor de instellingen.

Goed, terug naar metablob 1: screenshots & screencasts maken. Het principe daarbij is heel eenvoudig: vanaf het moment dat je de linkermetablob hebt aangeklikt kun je met de muisknop enkel een rechthoek selecteren; dit wordt uiteraard het frame van de afbeelding of film. Vervolgens klik je links onderaan de rechthoek of je een filmpje dan wel een afbeelding wil. In het eerste geval wordt er afgeteld en kan je demonstratie beginnen; neem je enkel een afbeelding, dan … eh… tja, dan wordt er niet afgeteld, omdat je afbeelding simpelweg meteen genomen wordt.

Jing 2

In een tweede fase kun je een en ander wat bewerken -deze vlieger gaat voorlopig enkel op voor afbeeldingen, niet voor opgenomen flashfilms. De opgenomen afbeelding kun je heel snel en gemakkelijk van pijlen en kadertjes voorzien zodat je duidelijk ergens de klemtoon op kunt leggen. Je hebt de mogelijkheid om pijlen, tekst en kaders te tekenen; met de twee resterende knoppen dienen om kleuren te selecteren of iets te markeren.

Jing 3 - tekst

Mij lijkt het tekstgereedschap in wezen wel ok, al is het resultaat dikwijls relatief groot en opvallend aanwezig; dat komt vooral omdat je de dikte van de rand van het tekstvak niet kunt bepalen. Hopelijk komen hier in de toekomst een paar bijkomende instellingen bij. Dat gezegd zijnde weet ik niet of ik zo vaak tekst zou gebruiken, ook al was het eleganter vormgegeven. Screenshots hebben vaak een ondersteunende rol, en dienen niet alle info in zich te hebben. Soms is gewoon ergens een klein accent al voldoende. Als ik bij mezelf na ga, dan merk ik dat ik vooral de kaders en pijlen vaak gebruik.

Als je eenmaal klaar bent met je afbeelding -geloof me, het duurt geen vijf seconden- dan kun je die delen. Onder delen verstaat Techsmith -inderdaad, de mannen en madammen van het veelgeprezen Camtasia– eigenlijk niets anders dan opslaan. Dat kan gebeuren op verschillende locaties: op je eigen harde schijf, op een ftp-account, op je flickr-account, of zowaar op de servers van Techsmith zelf. Waarom zou je gebruik maken van die Techsmith servers? Wel, stel dat je in een of ander messengergesprek een softwareprobleem wordt voorgeschoteld. Het antwoord op het probleem kennen is één zaak; het goed en helder kunnen uitleggen is iets anders. Vaak is het veel duidelijker als je snel even kunt voortonen hoe het probleem opgelost dient te worden. Ook de flashfilmpjes op de site www.handleidingen.ugent.be werken volgens hetzelfde principe. Wel, in plaats van omslachtig het antwoord zo goed mogelijk proberen uit te tikken kunt u vanaf nu ook snel zelf een demootje of screenshot opnemen en dat op de Techsmithserver zetten. De url die u meteen krijgt plakt u in het messengergesprek; uw gesprekspartner kan meteen live uw filmpje bekijken. Redelijk indrukwekkend -de opslagplaats kost u overigens helemaal niets!

Ik ben zelf dermate enthousiast erover dat het mij bijna een no-brainer lijkt, al wil ik niet blind zijn voor de tekortkomingen die er nog zijn: een blur-tooltje zit er bijv. niet in, en dat kan soms wel handig zijn. Bij een screenshot van je mailbox bijv. wil je niet dat iedereen zomaar kan zien van wie je allemaal mails hebt gekregen, laat staan lezen wat er toevallig op de afbeelding verschijnt. Het ware ook handig mocht in de toekomst de rechthoek bijgestaan worden door een cirkel; ik hoef geen sterren of exotische spiralen of zo, maar een cirkeltje is toch ook vrij gemakkelijk om een zone te markeren.

Sleuren kun je doen vanop www.jingproject.com -meteen doen. Nu.

Acties

Information

Geef een reactie

